6 Failures van Contentmarketingplatformen

6 failures van contentplatformen

Contentmarketing is booming. Iedereen wil er ‘iets mee’ en iedereen vindt er ‘iets van’. Doen moeten bedrijven het vooral. Want succes is gebleken. Maar hoe moet het wel en hoe vooral ook niet? Contentexpert Ewald Smits, en eigenaar van MT MediaGroep, deelt zijn 6 gouden regels.

1. Schrijf bij voorkeur niet over jouw core business

De meest gemaakte fout: navelstaren, schrijven over je eigen business. Doe je in verzekeringen? Schrijf hier dan vooral niet over. Enerzijds omdat het een low interest product is, anderzijds omdat het niet altijd even geloofwaardig is. Wij van WC-eend adviseren… MT MediaGroep heeft voor ondernemersverzekeraar De Goudse het kennisplatform OndernemenMetPersoneel.nl gebouwd. Waarom? Omdat verzekeringen een item worden als een ondernemer personeel aanneemt. Schrijf dus niet over koffiekopjes als je die verkoopt, maar kies een relevant onderwerp over de wereld daaromheen. Wat houdt grote groepen mensen wel bezig? Koffievoorzieningen. Zoom uit en vind een onderwerp dat boeit. Vanuit daar warm jij jouw doelgroep op voor jouw product.

2. Ga niet blind voor veel bereik

Iedereen wil bereik. Het liefst zo veel mogelijk. De vraag is, wat doe jij met dat bereik? Wil jij als expert gezien worden in de markt? Wil je data verzamelen? Of puur je merkbekendheid opkrikken? Je doelstelling bepaalt de propositie. En de propositie kent een bepaalde doelgroep-omvang. Dat kunnen er veel zijn, maar dat hoeft niet. Kwaliteit van bereik is voor het bereiken van je marketingdoelstellingen veel belangrijker dan omvang van bereik.

3. Schrijf niet voor iedereen

Schrijven kun jij niet voor iedereen. Want iedereen wil iets anders. Wat definieert jouw doelgroep? Wie zijn die mensen voor wie jij schrijft? Start met het formuleren van een ijkpersoon of buyer persona. In welke fase van zijn leven is hij? Tegen welke problemen loopt hij aan? Waar is hij zeker of onzeker over? En welke beslissingsbevoegdheid heeft hij? Alleen met deze ijkpersoon op jouw netvlies, bereik jij wie jij wilt bereiken.

4. Schrijf vooral niet over alles

Hoe meer afgebakend het onderwerp is waarover je schrijft, hoe relevanter je bent voor de doelgroep. Zorg dus dat je een thema kiest dat mooi rond is en claim dat kennisdomein vervolgens: kies één thema of onderwerp waar jouw platform om draait. Uiteraard afgeleid van jouw marketingpropositie. Bouw die propositie om tot een contentstrategie, oftewel een redactionele formule. En let op: verval niet in het schrijven over jouw core business, maar denk verder. Doe je in CRM-pakketten? Schrijf dan voor diegene die beslist over de aanschaf en kies een thema dat uitzoomt, bijvoorbeeld Het nieuwe verkopen.

5. Zend niet zonder zoekwoorden

Leuk; een platform met de juiste doelstelling, voor de juiste doelgroep en met de juiste content. Maar zolang die content niet gevonden wordt, ben jij geen stap verder. SEO is cruciaal. Bepaal rondom jouw kennisdomein een set van zoek- of trendwoorden. Verwerk deze in jouw tekst en jij wordt gelezen.

6. Deel niet alleen om te delen

Likes en volgers zijn fijn, maar delen om het delen brengt jou nergens. Denk na over social, formuleer doelstellingen en ontwikkel beleid. Wat is jouw doel om content te verspreiden? Wil je publiek trekken naar jouw platform? Breng dan teasers. Wil jij op social een bereik opbouwen? Breng meer. Maar breng vooral niks zonder achterliggend doel.

 

Zelf aan de slag met het maken van een ronkende contentstrategie?

Content is king. Dat zo ongeveer alle marketeers in de wereld deze uitspraak kennen, is te danken aan Microsoft-oprichter Bill Gates. Hij was het die in 1996 een artikel publiceerde met deze inmiddels befaamde titel.

Zijn voorspelling? Content wordt één van de belangrijke factoren waarmee bedrijven in staat zijn om inkomsten te genereren via het internet, dan nog een betrekkelijk jong fenomeen dat weinig bekendheid geniet.

Nu heeft Gates een niet al te best imago als het om voorspellingen gaat (hij riep ooit dat het met dat hele internet niks zou worden), hierin moeten we hem ruim twintig jaar later toch gelijk geven. Nou ja, bijna dan.

In deze whitepaper gaan we in op de eerst 3 stappen (van de 7) op weg naar een ronkende contentstrategie. Download hem hier of door op de afbeelding hieronder te klikken. Watch this space voor informatie over de volgende stappen!

Contentstrategie Stap 1 Gratis whitepaper

 

Lees ook: