8 tips voor succesvolle call to actions

Contentmarketing draait uiteindelijk om conversie. Zorgen dat de bezoeker van jouw website ook doorklikt, zijn gegevens achterlaat, zich opgeeft voor een nieuwsbrief of iets download. Dankzij een duidelijke of slimme call to action bereik je dat. Waar moet je op letten en wat zijn inspirerende voorbeelden van call to actions?

Een goede call to action knop zet bezoekers van je website aan tot klikken. De juiste knop vraagt om actie: een offerte aanvragen, een vrijblijvende afspraak maken of een gratis e-book downloaden. Alles wat een potentiele klant helpt de slag te maken naar betalende klant. De call to action is waar jouw contentmarketing strategie om draait. Deze 8 tips helpen je om de beste call to actions te maken.

# 1. Bepaal het doel

Allereerst moet je vooraf bepalen wat het doel van je call to action is. Dat kan van alles zijn:

  • Contact opnemen
  • Producten kopen
  • Bestanden downloaden
  • Een proefversie of abonnement aanvragen
  • Formulieren invullen
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief

In een ideale situatie heeft elke pagina op je website een specifiek doel en is deze pagina zorgvuldig ontworpen om dit doel te bereiken. Op een productpagina van je webshop is dit uiteraard het verkopen van een product, maar een doel kan ook een offerte- of contactaanvraag zijn. Een ideaal hulpmiddel om de gebruiker naar het bereiken van het doel te sturen is de call to action button; een knop waarmee je een actie kunt uitvoeren. Het principe van zo’n knop is natuurlijk bijzonder simpel en logisch, Maar ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op de knop drukken is een stuk ingewikkelder. En denk eraan: Less is more, overlaad je website niet met buttons.

# 2. De plek op de site is belangrijk

Maak een call to action duidelijk vindbaar, opvallend en logisch. Het moet passen in de ‘buyers-journey’ en dus op een logische plek komen, op een moment dat de bezoekers van je site er behoefte aan hebben, anders is de kans klein dat iemand op de knop drukt. Je moet het juiste aanbod doen op het juiste moment. Vraag jezelf af wat de bezoeker op je site wil bereiken, hoe hij dit het liefste wil doen, en neem dat vervolgens als uitgangspunt. Zorgt de call to action ervoor dat de gebruiker geholpen wordt zijn doel te bereiken? Dan heb je de beste call to action plek te pakken.

Bij de ene conversievraag zul je eerst meer vertrouwen moeten opbouwen en voldoende informatie geven. De ‘Vraag een offerte’ knop kun je pas plaatsen op een plek waar mensen eerst veel over je product of dienst hebben gelezen. Met een hele laagdrempelige actie waarin je iets gratis weggeeft, kun je wel meteen beginnen.

# 3. Gebruik sterke visuals

Wanneer je gebruik maakt van een button bij je call to action dan moet deze er aantrekkelijk uit zien en mensen uitnodigen om te klikken. Hoe deze eruit ziet is belangrijk en je kunt hier veel kanten mee op. Kleur is een van de factoren waarmee je kunt opvallen, net als grootte. Een visual moet opvallen binnen het design van je website. Kies een kleur die sterk contrasteert met de rest van de vormgeving. Bijvoorbeeld zoals Trello doet, een groene visual springt eruit boven het blauwe vlak. Het is ook mooi als de button past bij je huisstijl zoals op de sites van Miss Etam en Efteling.

# 4. Duidelijke, korte teksten

Je kunt maar heel weinig tekst kwijt op een button en die moet bovendien pakkend zijn. Kort maar krachtig is hier het devies. De tekst moet heel concreet zijn, de bezoeker moet meteen begrijpen waar die op klikt. Als er op de knop staat ‘Kom snel eens langs” is dat niet duidelijk; kunnen de bezoekers zonder afspraak langskomen? Beter is om ‘maak nu een afspraak’ op de knop te zetten. Om vervolgens een afspraak in te kunnen plannen in een formulier. Dat zorgt voor een heldere belofte en laat geen verwarring achter.

# 5. Maak de tekst actiegericht

Gebruik de gebiedende wijs. Nog krachtiger wordt het gebruik van de gebiedende wijs als je er een voordeel in verwerkt. Zoals ‘profiteer’, ‘grijp je kans’, ‘bespaar’, ‘verdien’, enzovoorts. Mensen zijn immers gek op voordeeltjes.

Maar let op: een tekst kan ook te dwingend zijn, zoals: ‘Boek nu of bestel nu’. Bezoekers willen niet door één druk op de knop ergens aan vast zitten. Het is in dit geval beter eerst een button plaatsen met de tekst ‘meer info en prijzen’. Uiteindelijk zorgt dat voor meer conversie.

Vermijd een tekst als ‘Klik hier’. Dus niet: ‘Klik hier voor de voorwaarden. Maar schrijf: ‘Lees de Voorwaarden’. De term ‘Klik hier’ is achterhaald, iedereen weet inmiddels hoe een link werkt. Netflix gebruikt een goede en opvallende tekst. ‘Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar’ en dan een button met: kijk een maand gratis. In een korte tekst geven ze veel informatie en ze bieden iets wat je bijna niet kunt weigeren. Een maand gratis kijken!

Spotify heeft een opvallende keuze qua buttons: de gratis en betaalde optie naast elkaar.

Ze gaan ervan uit dat mensen na de gratis versie overstappen naar de betaalde versie omdat daar meer mogelijk is. En de gratis optie kun je niet weigeren, juist omdat ie naast betaalde optie zit.

# 6. Pop-ups werken

Ze irriteren veel mensen, maar blijken toch goed te werken. De Pop-up call to action buttons zijn wat meer een ‘in your face’ methode om bezoekers te laten converteren. Ze leiden meestal tot inschrijving voor een blog of nieuwsbrief. Je kunt er letterlijk niet om heen. De tekst van een pop-up is belangrijk: stel bijvoorbeeld een vraag waar bezoekers wel ‘ja’ op moeten antwoorden.

# 7. Creëer een gevoel van urgentie

Wanneer men het gevoel krijg dat je een eenmalige kans krijgt waar bovendien nog een tijdslimiet aan is verbonden, is men sneller geneigd een aankoop te doen. Winkeliers, zowel online als offline, spelen hier handig op in. Denk hierbij aan sale-periodes in winkels en dag-dealsites zoals Groupon. Deze techniek kun je natuurlijk ook toepassen binnen jouw site. Ook schaarste werkt goed, een goed voorbeel is Booking.com: ‘Er zijn nog maar enkele kamers, bijna uitverkocht!’

# 8. Wees open en eerlijk

Mensen drukken sneller op de knop als er een gratis dienst of product tegenover staat. Op vrijwel elke site zijn call to action buttons gratis en ja, wij blijven Nederlanders, mensen zullen niet snel doorklikken op iets waar geld tegenover staat. Zorg dat er geen verborgen addertjes onder het gras zijn; drukken moet altijd zonder risico op kosten en zonder tegenprestatie zijn. Zet er duidelijk bij dat een offerte opvragen of een afspraak maken altijd vrijblijvend is. Als er toch een tegenprestatie is, geef die dan duidelijk aan. Bijvoorbeeld wanneer mensen gratis een E-book met tips kunnen downloaden, maar dat ze zich als tegenprestatie wel moeten aanmelden voor je nieuwsbrief. Tenslotte, als bezoekers gegevens moeten achterlaten, vermeld dan duidelijk waar die voor woorden gebruikt. Mensen zijn terecht steeds achterdochtiger.

 

Zelf aan de slag met het maken van een ronkende contentstrategie?

Content is king. Dat zo ongeveer alle marketeers in de wereld deze uitspraak kennen, is te danken aan Microsoft-oprichter Bill Gates. Hij was het die in 1996 een artikel publiceerde met deze inmiddels befaamde titel.

Zijn voorspelling? Content wordt één van de belangrijke factoren waarmee bedrijven in staat zijn om inkomsten te genereren via het internet, dan nog een betrekkelijk jong fenomeen dat weinig bekendheid geniet.

Nu heeft Gates een niet al te best imago als het om voorspellingen gaat (hij riep ooit dat het met dat hele internet niks zou worden), hierin moeten we hem ruim twintig jaar later toch gelijk geven. Nou ja, bijna dan.

In deze whitepaper gaan we in op de eerst 3 stappen (van de 7) op weg naar een ronkende contentstrategie. Download hem hier of door op de afbeelding hieronder te klikken. Watch this space voor informatie over de volgende stappen!

Contentstrategie Stap 1 Gratis whitepaper

Lees ook: