Content hergebruiken; zo doe je dat

Zonde toch, om content slechts één keer in te zetten? Je kunt je content hergebruiken, mits je hier zorgvuldig en divers mee omgaat. Hoe je dat doet? Dat legt onze redactiecoördinator contentmarketing Mariska Habets je graag uit.

 

Herplaatsen

Het opnieuw plaatsen van content zonder of met een minimale bewerking, bijvoorbeeld qua SEO, is de meest eenvoudige manier van hergebruik. Dit is tevens ook de meest gevaarlijke methode. Je wilt immers niet dat je doelgroep denkt dat jij slechts over een beperkte portie kennis beschikt. De kans is dan aanwezig dat je doelgroep afhaakt. Zeker als je steeds dezelfde content op prominente media plaatst, zoals je nieuwsbrief of social kanalen. Houd bij de herplaatsing daarom altijd nauwlettend het tijdsbestek in de gaten. Hoe vaak bezoekt je doelgroep jouw medium? Is dat dagelijks; pas dan op met regelmatige herplaatsing. Is dat maandelijks of jaarlijks; dan heb je wat extra speling.

 

Updaten

Een ouder artikel over een onderwerp dat nu actueel is, biedt kansen. Dit vraagt om een herplaatsing, het liefst met een passende update. Hoe sluit jouw artikel aan bij de actuele situatie? Kun je daarop aanhaken? Met een eenvoudige verwijzing in de inleiding of uitgebreidere aandacht in een extra alinea? Is er geen actuele aanleiding voor de herplaatsing, maar krijg je bijvoorbeeld veel vraag naar dit onderwerp, loop het stuk dan nog eens na. Heeft de geïnterviewde op dit moment nog nieuwe interessante informatie? Vul dan aan; zo houd je het boeiend!

 

Verrijken

Een derde optie van content hergebruiken is verrijking. Wellicht kun je eerdere artikelen bundelen, bijvoorbeeld in een e-book. Of wat denk je van een inspirerende quote verwerkt in een afbeelding, data opnieuw verwerkt in een infographic of tekstuele informatie gebracht in video of podcast? Tal van voorbeelden waarop jij creatief kunt herplaatsen.

 

Wat ligt er bij jou op de (kantoor)plank? Wacht niet langer en gebruik die content opnieuw!

 

 

OverMariska Habets

Mariska Habets

Mariska werkt als redactiecoördinator contentmarketing voor MT MediaGroep.

 

 

 

 

 

Lees ook: