Een eigen exclusieve club: goudmijn of luchtkasteel?

De meeste netwerkbijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk. Zoek je meer diepgang of verbinding met de deelnemers? Richt dan een exclusieve club op. Maar hoe maak je daar een succes van?

Een ondernemer of manager in Nederland hoeft zich niet te vervelen. In huis is er altijd nog wel iets te doen, maar buitenshuis natuurlijk ook. Van professionele netwerkbijeenkomst tot de sessie om de spreekwoordelijke hoek: als je wilt, is je agenda elke dag gevuld met activiteiten om je kennis én kennissenkring te vergroten. En terecht, want menselijk contact is nog steeds de basis van alle zakendoen. Sommige slimme organisaties doen zelf ook een duit in het zakje, en beginnen een exclusieve club, gericht op persoonlijke ontwikkeling van de leden door vaardigheden en kennis te delen in een ontspannen sfeer.

Wat heeft jouw club te bieden?

Is dat slim, zo’n club? Dat hangt ervan af. Als je in elk geval maar begint met het idee van snel geld verdienen los te laten. Net als bij een verkiezing, kijk je ook bij de oprichting van een club over de grenzen van je eigen organisatie heen. Denk ook verder dan je eigen capaciteiten; een club draai je niet in je eentje, die moet gedragen worden door de leden. En dat is dan ook precies waar je moet beginnen. Voor wie richt je de club op? En waaróm zouden zij lid moeten worden? Zoek gelijkgestemden, mensen met een gemeenschappelijke interesse of passie. Laat je bijvoorbeeld inspireren door de Junior Kamer Nederland:

Alleen kun je iets en samen kunnen we alles

Junior Kamer Nederland maakt met al haar regionale kamers deel uit van een internationaal netwerk. Allemaal ondernemende mensen tot en met 40 jaar die met elkaar meer impact willen creëren. Niet alleen om er zelf beter van te worden, maar ze zetten zich ook in voor het maatschappelijk belang. Het lidmaatschap is niet vrijblijvend, maar brengt verantwoordelijkheden met zich mee.

Door samen aan projecten te werken, bouw je een persoonlijke band op met elkaar

Leden zijn actieve deelnemers en iedereen heeft dan ook een bepaalde functie. Door op deze manier gezamenlijk aan projecten te werken, bouw je een persoonlijke band op met elkaar. Je leert van elkaar, groeit met elkaar én je hebt plezier met elkaar. En ja, natuurlijk bouw je daardoor ook aan je netwerk. En uiteindelijk kan dat leiden tot (extra) omzet. Maar in plaats van een snelle pitch breng je hier vooral je eigen meerwaarde op het gebied van persoonlijkheid, kennis en vaardigheden mee.

Mag er dan niets aan verdiend worden?

Het woord commercie heeft in onze maatschappij een vieze smaak gekregen door alle reclameboodschappen waar mensen bewust en onbewust aan worden blootgesteld. Hierdoor is de indruk ontstaan dat overal iets aan verdiend moet worden. Cabaretier Theo Maassen legt in deze video treffend uit hoe dat werkt:

Bij een eigen, exclusieve club hoef je niet krampachtig te doen over het feit dat je geld wilt verdienen, maar wat je wel moet doen is helder je doelstellingen communiceren en altijd transparant zijn. Zorg ervoor dat je leden precies weten wat ze kunnen verwachten en leg, net als bij de organisatie van een webinar of evenement, de nadruk op het vergroten van de kennis en vaardigheden van de leden. Mensen willen best bij een club horen als ze denken er beter van te worden, niet als ze denken dat het alleen maar geld kost.

Een gouden combinatie

Een voorbeeld? Denk aan de uitgever van businessbladen die ook een exclusieve club oprichtte voor ondernemers en professionals uit de regio. Aan dit lidmaatschap zijn kosten verbonden, maar de leden krijgen er ook veel voor terug. Deelname aan masterclasses, debatten en golfdagen, maar er wordt ook een aantal keer per jaar een borrel op een bijzondere locatie in de regio georganiseerd. Daarnaast krijgen leden gratis advertentieruimte aangeboden. De uitgever heeft regelmatig contact met zijn doelgroep, waar bestaande relaties worden aangehaald en nieuwe contacten worden gelegd. Hij heeft de regie in eigen hand, maar deze opzet slaagt alleen als de leden het gevoel hebben dat ze dankzij dit lidmaatschap persoonlijke groei doormaken.

Is exclusiviteit echt belangrijk?

Is exclusiviteit echt belangrijk? Nou, het helpt wel om het geheel in de hand te houden.

Als je de doelgroep goed afbakent, is het ook makkelijker om je richten op datgene wat voor je leden belangrijk is

Als je net begint, is een kleinschalige aanpak beter te coördineren. Baken de doelgroep goed af, en het is ook makkelijker om je richten op datgene wat voor je leden belangrijk is. Zoveel mensen, zoveel wensen. Dus hoe groter de club of hoe meer onderlinge verschillen, hoe moeilijker het wordt om al deze mensen te (blijven) interesseren voor de clubactiviteiten. Voor (toekomstige) leden kan het aantrekkelijker zijn als je club geen massaproduct is. Het lidmaatschap van de club kan in dat geval uitgroeien tot een statussymbool.

club

Richt je bijvoorbeeld op een doelgroep in een bepaalde regio, een beroepsgroep, branche of een combinatie daarvan. Vergeet niet om te onderzoeken wat er al beschikbaar is aan vergelijkbare initiatieven. En misschien kom je er dan wel achter dat je je beter aan kunt sluiten bij een bestaande club. Ook dan kun je nog steeds zinvolle relaties met je klanten aangaan.

Het is net een onderneming

Een club doe je er niet even bij. Als je het serieus aanpakt, zorg je voor een kundig en enthousiast bestuur en richt je een officiële vereniging op. Daar hoort ook een verenigingsplan bij, waarin je vastlegt wat de activiteiten, doelgroep, doelstellingen en financiën zijn. Dek de aansprakelijkheid van de bestuurders af met behulp van een notariële akte en schrijf je vereniging in, in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Nu alleen nog een bankrekening openen en dan kun je aan de slag met het werven van clubleden.

Leven in de brouwerij

Leden zijn net klanten. Je moet er hard voor werken om ze binnen te halen en minstens net zo hard om ze ook te behouden. Zorg dus voor genoeg activiteit, bijvoorbeeld op sociale media. Creëer buzz rondom ieder evenement en check regelmatig de tevredenheid. Sluit het clubprogramma nog aan op wat je leden nodig hebben? Gelukkig heb je tijdens de vergaderingen of bijeenkomsten genoeg tijd om met ze in gesprek te gaan, en je clubaanbod verder aan te scherpen.

Betrokken leden

Verdeel de verantwoordelijkheid voor de club. Betrek je leden bij de organisatie en de uitvoering van het programma. Onderneem gezamenlijk activiteiten en zorg ervoor dat de funfactor hoog is. Zeker als er ook bijeenkomsten of activiteiten buiten werktijd plaatsvinden, is dit ontzettend belangrijk. Om een beroep te kunnen doen op iemands vrije tijd, zullen de activiteiten van jouw club dus ook moeten aansluiten op persoonlijke interesses én voor de nodige ontspanning zorgen. Als je dat lukt, dan komt die omzet vanzelf echt wel een keer.