Hoe krijg je mensen zover dat ze naar jouw evenement komen?

Met de wereld in een paar klikken binnen handbereik, is de drang om erop uit te trekken minimaal geworden. Hoe krijg je je (bijna) klanten toch zover dat ze jouw evenement bezoeken?

Iedere manager weet dat andere mensen in beweging krijgen een van de moeilijkste dingen is die er bestaat. En dan vooral: fysiek, want online lijkt de behoefte aan nieuwe informatie en digitale ervaringen welhaast onverzadigbaar. Van het ene bezoek klikken we – hup – naar het volgende, en waarom ook niet? Het scheelt op alle fronten – tijd, geld en inspanning – én we hoeven geen gesprek op gang te houden.

Meer impact

Toch kun je met een goed georganiseerd live kennisevent nog wel degelijk het verschil maken. Live communicatie heeft veel meer impact dan digitale. En dus ook uiteindelijk meer rendement. Denk je eens in: je geeft jouw klanten een dag of dagdeel je onverdeelde aandacht. En je klanten hebben die paar uur natuurlijk ook aandacht voor jou, je organisatie en je merk. Probeer dat online maar eens te bereiken. Als je dan maar – naast inhoudelijke topkwaliteit – ook zorgt voor een unieke beleving. En overtuigende communicatie om bezoekers te werven.

Evenement uit de praktijk

Een voorbeeld uit de praktijk. Een groothandel zocht naar manieren om zich te onderscheiden. De crisis zette prijzen en levertijden onder druk. Er was altijd wel een partij te vinden die dezelfde producten goedkoper aanbood. Service en kennis waren wel aanwezig, maar hoe zet je dat in als voordeel voor de klant op een manier dat je er zelf ook beter van wordt?

Verkooppraatjes zijn tijdens deze sessies uit den boze, pure kennisoverdracht staat centraal.

Deze groothandel besloot zijn kennis op een slimme manier te vermarkten door middel van kennissessies. Ze besloten bijeenkomsten te organiseren voor klanten en geïnteresseerden over wet- en regelgeving, toepassing van bepaalde producten op management- en gebruikersniveau, praktijkcases en hands-on trainingen. Verschillende sprekers verschijnen op het toneel, van R&D-medewerkers van fabrikanten tot externe specialisten en trainers. Verkooppraatjes zijn tijdens deze sessies uit den boze, pure kennisoverdracht staat centraal. Elk evenement is vooral bedoeld om een dag met de doelgroep op te kunnen trekken. Om een relatie op te bouwen, te horen wat er speelt in de markt en ze een dag te bezorgen die ze niet snel vergeten.

Meetbare resultaten

Bezoekers van zo’n evenement nemen regelmatig contact op met de groothandel voor advies, offerteaanvragen en uiteindelijk volgen ook de orders. Een paar jaar en heel wat kennissessies later, heeft de groothandel een status in de markt verworven. Dit versterkt hun imago als partner, waardoor ze zich beter onderscheiden van andere groothandels. Door hun kennis als meerwaarde te verkopen, hoeven zij niet meer mee te doen aan de prijzenoorlog. En dat zorgt voor een hoger rendement.

Select gezelschap

Voor een kennissessie nodig je een groep gelijkgestemden uit. Denk aan mensen met een bepaalde functie, maar vraag je ook af of iedereen met die functie dezelfde informatiebehoefte heeft. Werk je al met een gesegmenteerd klantenbestand voor bijvoorbeeld het versturen van je nieuwsbrief? Dat maakt selectie van genodigden op basis van interesses al een stuk makkelijker.

Inhoud telt

Geef genodigden echt het gevoel dat ze iets missen als ze niet gaan.

Bezoekers werven is een hele klus. Dus zorg voor een sterk inhoudelijk programma, dat genodigden echt het gevoel geeft dat ze iets missen als ze niet gaan. Het programma kun je vanuit verschillende invalshoeken samenstellen. Baseer het bijvoorbeeld op een revolutionaire ontwikkeling, die van grote betekenis is voor een bepaalde groep mensen. Denk aan een nieuwe technologie waarmee autorijden een stuk goedkoper wordt of aan een innovatief systeem waardoor alle losse apparaten zoals smartphones, laptops en tablets overbodig worden.

Een andere invalshoek is de behoefte van je doelgroep. Bedenk met welke kennis jij hun werk of leven aangenamer kunt maken. Dit betekent dat je soms buiten je organisatie op zoek moet naar manieren om die kennisbehoefte te vervullen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Remeha dat deed tijdens hun kennissessie:

Netwerken en acquisitie

Creëer voldoende informele momenten, zoals een heerlijke lunch of borrel. Geef je gasten de gelegenheid onderling ervaringen uit te wisselen en te netwerken. Voor jou is dit, net als bij een webinar, ook hét moment om vragen te beantwoorden van je bezoekers. Een win-win voor beiden, want het probleem waar je (bijna) klant mee worstelt kan aanleiding zijn voor een vervolgafspraak. Maar probeer niet op het evenement zelf te nadrukkelijk op zoek te gaan naar sales. De bezoeker komt immers in de eerste plaats voor de inhoud.

Voorpret en afterparty

Voorafgaand aan het evenement publiceer je informatie over de bijeenkomst, verstuur je uitnodigingen en zorg je met praktische informatie zoals een toegangskaart, routebeschrijving en parkeeraanwijzingen voor een soepel verloop. Maar de communicatie erna is net zo belangrijk! Vraag je gasten om een evaluatie, verstuur de presentaties, bel ze nog eens op om te informeren of al hun vragen zijn beantwoord en of ze eventueel interesse hebben in een vervolg. Juist de mensen die de moeite hebben genomen naar jou toe te komen, moet je nooit teleurstellen. Zij hebben al het kostbaarste dat ze hebben – tijd – in jou geïnvesteerd. Zorg dat je die investering dus ook altijd de moeite waard laat zijn.