Hoe vind je verhalen in jouw organisatie?

Veel bedrijven, waarschijnlijk ook dat van jou, zijn ontzettend kennisintensief. Toch blijft het lastig om die kennis te verpakken in verhalen die ook relevant zijn voor de doelgroep. De kunst is om niet vanuit het zenderperspectief, maar vanuit dat van de ontvanger een goed verhaal te brengen. Hoe doe je dat? Hoe vind je verhalen in jouw organisatie die aansluiten bij de vragen van jouw doelgroep én jouw marketingdoelstelling? Berend Jan Veldkamp deelt tips.

Bepaal je gewenste breinpositie
Contentmarketing start altijd vanuit de breinpositie van jouw doelgroep. Wat denkt jouw doelgroep bij jou te kunnen halen? Hoe ziet jouw doelgroep je nu en hoe wil jij dat ze jou in de toekomst ziet? Met welke informatie kun jij jouw doelgroep voeden? Hoe kun jij groeien naar de gewenste breinpositie? Heb je dat antwoord scherp, dan heb jij jouw domein te pakken. Claim het, want over dit hoofdonderwerp ga jij verhalen brengen. In die verhalen bied jij jouw doelgroep antwoord op vragen over dit domein.

Bied een oplossing
Vertaal jouw verhaal altijd naar een antwoord of oplossing. Je doelgroep zoekt online nu eenmaal in vragen. Zij is op zoek naar informatie die past bij een probleem. Hoe je achter deze vragen of problemen komt? Door met je doelgroep in gesprek te gaan. Maar waarschijnlijk ken je het hoofdprobleem allang. De kunst is jouw verhaal zo te framen dat het een oplossing biedt op het probleem én linkt naar jouw marketingdoelstelling.

Breng een verhaal rondom jouw product
Hoe je die oplossingen of verhalen dan in jouw organisatie vindt? Heel eenvoudig. Aan de hand van de diensten of producten die jij biedt. Daaromheen creëer jij content, aan de hand van een probleem én oplossing. Stel je verkoopt akoestisch materiaal. Schrijf dan over alle problematiek en oplossingen rondom dit onderwerp. Bijvoorbeeld over hoe je de productiviteit op de werkvloer omhoog krijgt; onder andere met akoestiek. Er lopen ongetwijfeld genoeg professionals in jouw kantoor rond die hierover kunnen vertellen. Creëer content binnen jouw domein die aansluit bij de oplossingen die jij biedt met jouw diensten of product. Want alleen zo leidt content naar meer omzet.

 

Over Berend Jan Veldkamp

Berend Jan is een uitgever in hart en nieren. Al bijna 9 jaar is hij directeur en uitgever van MT MediaGroep. Hiervoor werkte hij als uitgever bij VNU Media, Nieuw Amsterdam en Kluwer.

 

Zelf aan de slag met het maken van lonkende content?

Begin dat meteen met jouw contentstrategie! Want content is king. Dat zo ongeveer alle marketeers in de wereld deze uitspraak kennen, is te danken aan Microsoft-oprichter Bill Gates. Hij was het die in 1996 een artikel publiceerde met deze inmiddels befaamde titel.

Nu heeft Gates een niet al te best imago als het om voorspellingen gaat (hij riep ooit dat het met dat hele internet niks zou worden), hierin moeten we hem ruim twintig jaar later toch gelijk geven. Nou ja, bijna dan.

In deze whitepaper gaan we in op de eerst 3 stappen (van de 7) op weg naar een ronkende contentstrategie. Download hem hier of door op de afbeelding hieronder te klikken.

Contentstrategie Stap 1 Gratis whitepaper