Is contentmarketing geschikt voor jouw doelstelling?

In een tijdperk van information-overload is het niet vanzelfsprekend dat een merk opvalt. Content voor meer leads, traffic en klanten, klinkt als muziek in de oren. Maar is contentmarketing wel voor iedere organisatie en elke doelstelling geschikt? Erik Touwslager deelt zijn kennis.

Geschikt
Wil jij in contact treden met een selectieve doelgroep? Wil jij relevante prospects aantrekken? En met hen een band opbouwen? Dan gooi je hoge ogen met contentmarketing. Door middel van kennisdeling verkies jij de pull-factor, boven de push-factor. Dan trek je bereik aan, als een magneet.

Push or pull
Hiermee stuiten we direct op een belangrijk verschil tussen contentmarketing en branded content. Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald. Daar gaat het mis. Deze twee middelen kennen immers één heel duidelijk verschil. Branded content spitst de content toe op het eigen bedrijf en contentmarketing op de interesses van de doelgroep. Zo praat de bank in zijn branded content story bijvoorbeeld over geld en in zijn contentmarketing over tips voor het opstarten van een eigen bedrijf. In branded content gebruik je een pull-instrument eigenlijk om te pushen. Of dat werkt, kun je jezelf afvragen.

Ongeschikt
Contentmarketing kan wonderen verrichtten. Toch is het niet voor iedere marketeer even geschikt. Zo kan contentmarketing voor een klein bedrijf een behoorlijke kostenpost opleveren. In het maken van content zit nu eenmaal veel tijd en daarmee geld. Veel starters zetten contentmarketing slechts tijdelijk in. Ze brengen content, stoppen even en brengen later weer content. Dat is geld verbranden. Doodzonde. Dan kun je nog altijd beter in een lagere frequentie, maar wel consequent content brengen. Kortom; bezint eer gij begint.

Over Erik Touwslager
Erik werkt bij MT MediaGroep en is uitgever van Sprout.

 

Lees ook: