De juiste contentmix vind je met deze 4 tips

contentmix

Tekstblog, video, whitepaper of infographic; wanneer kies je welke contentvorm? Soms is een kort lijstje met how-to informatie geschikt, de andere keer een uitgebreid achtergrondartikel of online video. Door de juiste mix te vinden trek je veel publiek naar je website en bouw je een publiek op. Deze vier tips helpen je bij het vinden van de juiste contentmix. Zo weet je nog beter welke content goed wordt gevonden in Google en waar je mee scoort.

#1. Pas je content aan op de fase waar de bezoeker van de site zich in bevindt

Je content moet passen bij de fase waar je bezoeker zich in bevindt. Zo begeleid je potentiële klanten stap voor stap door het proces. Met als laatste doel verkoop van je product of dienst Je maakt content om tot conversie te komen, dan is het belangrijk om te weten hoe ver jouw bezoeker is in de customer journey:

  • De verkennende fase. Vaak tikken mensen in Google hun probleem in. Een voorbeeld: managers die gefrustreerd zijn dat hun medewerkers altijd te laat beginnen. Deze mensen zoeken gefrustreerd naar redenen waarom hun medewerkers niet collegiaal zijn en te laat komen. Je biedt dan informatie over dat specifieke probleem door de verborgen kosten van dit gedrag op te sommen, of een case-study te laten zien hoe een manager met dit gedrag omgaat of een oplossing heeft gevonden.
  • De vergelijkende fase. Een stapje verder gaat het als deze manager op zoek gaat naar manieren om de bedrijfscultuur in zijn organisatie te verbeteren. Als aanbieder van bijvoorbeeld managementtrainingen kun je hem of haar helpen door artikelen, video’s, lijstjes te maken met een hoog how-to gehalte.
  • De beslissende fase. In deze fase hebben bezoekers al een duidelijk idee over wat ze willen, en hebben ze slechts een laatste zetje nodig om je product of dienst te kopen. Je bent ze van dienst door meer informatie over je product of dienst te geven en jouw bedrijf te vergelijken met andere bedrijven. Denk hierbij aan een interview of een klantcase. Of een lijstje met producteigenschappen. In het voorbeeld van de gefrustreerde manager kun je hier de prijzen en de kwaliteit jouw managementtrainingen vergelijken met die van concurrenten, of verhalen van tevreden gebruikers plaatsen.

#2. Pas je content aan op het kanaal

Elk kanaal vraagt ook weer om andere content.

  • Op social media werken posts naar korte snacks en lijstjes-achtige artikelen goed. Men wil snel iets zien, lezen of meepakken. Wil je je contentdistributie vooral via sociale media laten lopen, dan moet je ervoor zorgen dat je de juiste content beschikbaar hebt.
  • Wil je gevonden worden via Google (‘organisch’), dan zijn langere, educatievere artikelen een betere keuze. Wordt de informatie te lang en ingewikkeld kies dan voor een infographic. Hiermee zien mensen in één keer waar het over gaat.
  • Ook video is een goede keuze voor veel soorten boodschappen en wordt online steeds meer ingezet. Het is makkelijk te consumeren en vooral geschikt voor beeldende verhalen. Denk goed na over wat je laat zien, en hoe het verteld wordt.

#3. Content moet bij je bedrijf passen

Het type content dat je maakt is afhankelijk van je bedrijf. Als je een investeringsmaatschappij bent, maak je inhoudelijke content. Je moet de mensen gefundeerd kunnen vertellen waar ze in investeren. Een familiebedrijf dat sneakers verkoopt leent zich sneller voor lichte verhalen over de laatste modetrends.

Tips voor inhoud:

  • Biedt een oplossing voor een probleem. Als fietsenmaker kun je bijvoorbeeld content verspreiden over hoe je zelf je fiets kunt repareren of hoe je je het beste voorbereidt op een fietstocht. Door mensen te helpen, wek je vertrouwen en sympathie. Wanneer ze een volgende keer een reparatie nodig hebben, dan zullen ze eerder aan jou denken. Door mensen iets te geven, bouw je een relatie op.
  • Geef waardevolle, inhoudelijke informatie. Roep niet; wij zijn geweldig, koop bij ons. Dat is reclame, geen contentmarketing.
  • Wees consistent. Alleen door regelmatig iets te publiceren, bouw je een band op met je doelgroep. Je moet een eigen publiek opbouwen, door bijvoorbeeld elke twee weken een nieuwsbrief te maken, zorg je voor loyaliteit.
  • Maak context relevante content. Een makelaar kan interieurtips geven, zo komen er mensen op hun site met interesse in dit onderwerp. Je trekt een bredere doelgroep dan alleen huizen(ver)kopers, en in de toekomst zijn deze mensen wellicht wel potentiele klanten. Zo ben je alvast op hun radar.
  • Test je content en pas het aan. Plaats een video eerst op Facebook; als het niet goed scoort ga je deze eerst weer aanpassen en opnieuw testen.
  • Pas je content aan de doelgroep aan. Jonge mensen trek je binnen met video’s, korte teksten en beeld, oudere mensen waarderen juist een longread.
  • Lang mag best! Het ‘less is more’ principe is niet heilig. Een lange video of uitgebreid artikel kan heel goed, als het maar de moeite waard is. Ook werkt langere contents pas als je een band hebt opgebouwd met je publiek.
  • Leer redactioneel denken. Je kunt een onderwerp op meerdere manieren gebruiken. Als je een instructievideo hebt gemaakt over je product, kun je daar vijf manieren bij bedenken om dit verder uit te werken bijvoorbeeld voor een serie korte blogs. En korte artikelen kun je weer samenvoegen tot een whitepaper. Doe niets eenmalig maar denk altijd in meer mogelijkheden.

#4. Google

Natuurlijk wil je zo goed mogelijk worden gevonden, maar helaas is Google steeds minder open in hoe je het beste vindbaar bent. Toch valt er wel iets over te zeggen:

  • Als je veel schrijft over één onderwerp, word je eerder als expert gezien, en komt je sneller hoger in de ranking te staan.
  • Het helpt als andere pagina’s naar je linken, je wordt als expert gezien door anderen en dit vergroot jouw autoriteit. Probeer ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw artikelen willen linken.
  • Let erop dat je site snel laadbaar is en dat informatie snel kan worden gevonden.
  • Zorg dat je artikelen goed scanbaar zijn (dus veel beschrijvende en nuttige tussenkopjes gebruiken).
  • Regelmatig de inhoud van je website veranderen, maakt dat je beter scoort op Google.
  • Uiteindelijk wordt inhoudt beloont: goede, kwalitatieve content maken blijft scoren.

 

Zelf aan de slag met het maken van een ronkende contentstrategie?

Content is king. Dat zo ongeveer alle marketeers in de wereld deze uitspraak kennen, is te danken aan Microsoft-oprichter Bill Gates. Hij was het die in 1996 een artikel publiceerde met deze inmiddels befaamde titel.

Zijn voorspelling? Content wordt één van de belangrijke factoren waarmee bedrijven in staat zijn om inkomsten te genereren via het internet, dan nog een betrekkelijk jong fenomeen dat weinig bekendheid geniet.

Nu heeft Gates een niet al te best imago als het om voorspellingen gaat (hij riep ooit dat het met dat hele internet niks zou worden), hierin moeten we hem ruim twintig jaar later toch gelijk geven. Nou ja, bijna dan.

In deze whitepaper gaan we in op de eerst 3 stappen (van de 7) op weg naar een ronkende contentstrategie. Download hem hier of door op de afbeelding hieronder te klikken. Watch this space voor informatie over de volgende stappen!

Contentstrategie Stap 1 Gratis whitepaper

Lees ook: