Zo maak je van je medewerkers je merk-ambassadeurs

In het Engels hebben ze het over Employee Advocacy, als eigen werknemers hun bedrijf aanprijzen op social media op een manier die ze zelf prettig vinden. Het is voor veel marketeers een droom, want wat is er mooier als fans jouw werk overnemen? Maar tegelijk is het ook een vrees, want hoe zorg je dat die ambassadeurs van je organisatie ook écht vertegenwoordigen wat je wilt?

Laten we daarvoor eerst de voordelen van Employee Advocacy maar eens nader toelichten:

# Lage kosten

Voor het inzetten van je eigen medewerkers is nauwelijks tot geen investering nodig. Je maakt immers handig gebruik van het potentieel binnen je bedrijf. De tijd die de medewerker gebruikt voor het produceren, redigeren en delen van content is de enige investering. Als je het je werknemers zo makkelijk mogelijk maakt om berichten te delen, kost het hen maar weinig tijd. Wat het oplevert is doorgaans vele malen groter dan de tijd die het hen kost.

# Groot bereik

Als werknemers berichten delen over jouw organisatie in hun eigen netwerk heeft dat meestal meer effect dat als het bedrijf zelf content verspreidt. Het gaat immers vaak niet om de inhoud van het bericht, maar om wíe het deelt. De socialmedia-netwerken van werknemers hebben meestal een potentieel bereik dat tot zeker 10 keer groter is dan het corporate socialmedia-account. Bovendien heeft een persoonlijke post in de ogen van de ontvanger 70 procent meer waarde dan een post van een bedrijfsaccount, zo blijkt uit onderzoek.

# Leads

Regelmatig berichten posten op social media is voor salesmensen een goede manier om met de klant contact te houden. De klant leest bijvoorbeeld iets dat hij of zij interessant vindt en wil bespreken, en zo is het makkelijker om een afspraak te maken. Sociale media zijn dus een laagdrempelige manier om contact te houden met de klant zonder dat je hen hoeft te bestoken met telefoontjes voor een afspraak.

# Thought Leadership

Voor de werknemers zijn posts op sociale media een mooie manier om hun autoriteit te vergroten.

Voor de werknemers zelf zijn posts op sociale media een mooie manier om hun autoriteit te vergroten. Je laat zien welke kennis je in huis hebt. Dat straalt af op de organisatie en heeft een aantrekkende werking op prospects, klanten en potentiële sollicitanten. Door berichten te plaatsen en mee te doen aan discussies laten medewerkers zien dat ze weten waar ze het over hebben en welke kennis ze in huis hebben. Zo worden ze als expert gezien en dat vergroot hun aanzien. Daar heeft het bedrijf ook profijt van, omdat zij die medewerker in huis hebben.

Hoe zet je employee advocacy in?

Nu de voordelen van employee advocacy duidelijk zijn, rijst de vraag: Hoe zet je het in? Vier tips om het makkelijk te maken.

#1. Doe het als een olievlek

Het beste is om met een kleine groep enthousiaste werknemers te beginnen, zij dragen het vervolgens uit naar de rest van de organisatie. Zo krijg je steeds meer betrokken werknemers en verspreidt het zich als een olievlek. Maak het medewerkers bijvoorbeeld makkelijk door berichten klaar te zetten op een platform, waarna ze het zelf kunnen aanpassen naar hun persoonlijke smaak om het vervolgens te delen in hun eigen netwerk. De activiteit op sociale media wordt gemeten, geanalyseerd en opgenomen in het CRM.

Geef je eigen draai aan een boodschap, laat de content aansluiten op je doelgroep

#2. Niet spammen

Laat niet zomaar zoveel mogelijk berichten door iedereen delen. Geef je eigen draai aan een boodschap, laat de content aansluiten op je doelgroep. Voor de ene medewerker is dat een marketeer, een ander wil juist de technische dienst bereiken. Daar pas je het bericht op aan. Zorg dat het geloofwaardig is door te kijken naar de problemen die je doelgroep heeft en daar passende oplossingen voor aan te bieden.

#3. Maak de medewerker expert

Help de medewerker bij het vinden van de juiste content. Zelf hebben ze daar immers meestal geen tijd voor. Juist door medewerkers ook toegang te geven tot andere bronnen help je hen aan goede content. Als ze alleen maar over hun eigen bedrijf posten, haakt het netwerk snel af. Zorg daarom eerst dat de medewerker als expert wordt gezien in zijn netwerk. Berichten van een expert hebben namelijk meer impact dan van ‘alleen maar’ een ambassadeur.

#4. Denk een stap verder

Employee advocacy is geen doel op zich, maar een instrument om meer bereik te creëren. Het gaat er vervolgens wel om dat bereik te converteren in leads. Dus vergeet vooral niet om de lezers naar je eigen website te krijgen, of naar het platform waar alle berichten staan. Je deelt kennis met ze, vertelt wat jij als expert daarvan vindt en dan link je naar je eigen site of kennisportaal voor meer informatie. Zo help je de informatiezoeker, en bouw je direct aan een relatie met een goede, potentiële klant.