Paid versus owned media

owned media

Waar sta jij jouw doelgroep te woord? Hoe bind jij klanten aan jouw brand? Betaald geadverteerd op bestaande (social) media kanalen of onbetaald op eigen (social) platforms? Wanneer kies je voor paid en wanneer voor owned media? Wat zijn de kenmerken en hoe verschillen deze twee in strategie en resultaat? Berend Jan Veldkamp, directeur van MT MediaGroep, doet een boekje open.

Snel of langdurig resultaat?

Paid versus owned Media. In content marketing is het dé manier om aan te duiden hoe jij jouw content in de markt zet. Met andere woorden: hoe je die content bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt. Beoog je snel resultaat? Dan is campagne voeren met paid media een slimme zet. Ga je voor de lange termijn, dan krijgt de inzet van owned media de voorkeur.

Paid media

Middels paid media voer je betaald campagne. Dit doe je op bestaande, reeds succesvolle, kanalen. Dat biedt snel resultaat. Je content bied jij aan op plaatsen waar jouw doelgroep te vinden is. Hier confronteer jij potentiële klanten 1,2,3 met jouw boodschap. Een tweede voordeel is de goede vindbaarheid van jouw content. De kanalen die jij betaalt, kent Google op haar duimpje. Makkelijk en snel. Toch kent paid media ook één heel groot nadeel. Stop je met betalen, dan wordt je content verwijderd. Deze is niet langer vindbaar voor jouw doelgroep. Dus ja, je hebt snel effect, maar wel van tijdelijke duur.

Owned media

Kies je voor de inzet van owned media, dan kies je strategisch. Je kiest ervoor om jouw merk, aan de hand van een contentstrategie (download hier de whitepaper) en een inhoudelijk verhaal, in de markt te zetten. Je wordt daarmee eigenlijk je eigen uitgever. Op deze wijze bouw jij langzaam, een eigen kwalitatief bereik op. Hoe? Door eigen content te delen op eigen kanalen. Hier trek jij jouw publiek. Met relevante content die vindbaar blijft. Hoe meer relevante content jij plaatst, hoe hoger jij scoort op SEO en hoe meer publiek je trekt.

Grijp je kans

Is jouw publiek via zoekmachines op je website gekomen, dan is het tijd voor een tweede stap; binden. Dit publiek is geïnteresseerd in jouw content en komt in contact met je merk. Als de content goed aansluit op de oplossing die jouw product of dienst biedt, dan is de kans groot dat je lezers ook hierin geïnteresseerd zijn. Converteer bezoekers bijvoorbeeld met een eigen e-mailnieuwsbrief. Hiermee bouw je een prospectdatabase op en bindt je potentiële klanten op een inhoudelijke manier. Door het herhaalde contact heb je ook de mogelijkheid de link naar je product of dienst te leggen. Hier grijp jij jouw kans.

 

Over Berend Jan Veldkamp

Berend Jan is een uitgever in hart en nieren. Al bijna 9 jaar is hij directeur en uitgever van MT MediaGroep. Hiervoor werkte hij als uitgever bij VNU Media, Nieuw Amsterdam en Kluwer.

 

Meer lezen: