5 tips om de beste verhalen uit je organisatie te halen

storytelling

Verhalen vinden in je eigen organisatie, hoe doe je dat? Welke verhalen zijn voor jouw doelgroep interessant en relevant? Hoe voorkom je dat je alleen maar juichverhalen maakt over jouw bedrijf waar niemand op zit te wachten? Vijf storytelling tips voor het vinden en herkennen van een goed verhaal.

Een goed verhaal levert de beste marketing op. De overtuigingskracht van storytelling is dat een mooi en eerlijk verhaal beter blijft hangen dan snelle reclamepraat. Natuurlijk moet elke potentiële klant weten dat de kwaliteit van jouw product of dienst hoog is, en dat je nog betaalbaar bent ook. Maar kiezen klanten wel voor jou op basis van rationele argumenten? Ze kiezen voor jou omdat ze geraakt worden door waar jouw bedrijf of product voor staat, doordat men zich in het verhaal herkent en dit een emotie losmaakt. Dat bereik je met sterke storytelling.

 

# 1 Vind het verhaal

Iedere organisatie heeft een goed verhaal. Je zult wat verder moeten zoeken als het product niet zo flitsend is of als er geen aansprekende leider is zoals Steve Jobs voor Apple was. Maar wie goed luistert en rondkijkt, zal overal verhalen vinden. Een klein verhaal zijn van een medewerker die altijd de juiste oplossingen weet voor de problemen die hij tegenkomt; een echt heldenverhaal. Een ander voorbeeld: Wijnhandel Vinuno heeft iedere maand een wijnboer en zijn bevlogen verhaal. Omdat persoonlijke verhalen aanspreken. Hoe authentieker ze zijn hoe overtuigender. Ook humor doet goed. Tuincentrum Gardini heeft bijvoorbeeld Barry Atsma gestrikt; hij speelt in grappige video’s met een gekke twist.

 

# 2 Begin met het waarom

Voordat je begint met verhalen vinden en schrijven in je organisatie, is het goed om eerst duidelijk te hebben waarom jullie dit bedrijf hebben; waar geloven jullie in? Dat waarachtige verhaal spreekt potentiele klanten aan. Simon Sinek beschrijft in zijn theorie ‘De Golden Circle’ dat het vooral draait om het waarom. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Daarom moet je communiceren waarom je iets doet, in plaats van alleen maar te communiceren wat je doet. Dat is wat nu vooral gebeurt. Wanneer alles wat je doet een uiting is van je waarom ervaren mensen jou als authentiek. En authenticiteit werkt als een magneet. Authenticiteit verbindt en zorgt voor duurzame relaties. Simon Sinek haalt zelf Apple aan als voorbeeld, zij communiceren niet dat ze de beste computers hebben en toch wil iedereen ze hebben. Ze delen hun geloof: Think different. En dat spreekt mensen aan. Andere bedrijven die het begrepen hebben zijn Hema en Ikea; beide hebben een duidelijk waarom: het dagelijks leven leuker en makkelijker maken voor gewone mensen.

 

# 3 Laat worsteling zien, wees geloofwaardig

Als je denkt aan films en boeken die indruk hebben gemaakt, zijn dat altijd verhalen met tegenslag. De hoofdpersoon heeft te maken gekregen met tegenslag maar heeft die uiteindelijk overwonnen. Het zijn nooit verhalen waarin het alleen maar goed gaat. Niemand zit te wachten op een succesverhaal zonder tegenslag. Als je wilt dat de lezer meeleeft met jouw verhaal, moet er een worsteling inzitten. Vertel over de periode dat je begon met je bedrijf of de eerste fase van je organisatie. Mensen horen graag hoe het ooit begon en wat ervoor nodig was om doorbraken te realiseren. Wat hielp je op weg? En ook: wat zat er tegen? Hoe heb je het opgelost?

Ondernemers zijn soms bang om die kant van het bedrijf te delen, maar dat maakt een bedrijf of persoon juist sympathiek. Als lezer verplaats je je in iemand die iets meemaakt en daar het beste van maakt. Bij Tony Chocolony hebben ze dat goed begrepen. In het verhaal over het ontstaan van hun bedrijf laten ze op een visueel aantrekkelijke manier zien welke tegenslagen de oprichter Teun van de Keuken allemaal op zijn pad tegenkwam. De missie is duidelijk: slaafvrije chocolade maken, en de geschiedenis van de organisatie laat zien hoe lastig dat is. Daar zijn ze heel eerlijk over; dat roept sympathie op en geeft vertrouwen.

 

# 4 Wees onderscheidend

 Maak van de ‘over ons’ pagina op je website een helden-verhaal. In grote lijnen komt het erop neer dat je altijd een held met een missie hebt, dat de held weerstand ontmoet bij het vervullen van zijn missie, dat hij hulp krijgt, dat er op een zeker moment een keerpunt ten goede (of soms ten kwade) is en dat het verhaal eindigt met een resultaat. Het hippe fietsmerk Johnny Loco vertelt hoe ze op een strand in Barcelona de mysterieuze figuur genaamd Johnny Loco hebben ontmoet. Dit personage heeft de oprichters van het bedrijf geïnspireerd; ze delen dezelfde visie. Dit voorbeeld lat zien dat een goed verhaal niet altijd waar hoeft te zijn, laat dit voorbeeld zien. Als het maar inspireert en opvalt. Dat zijn de verhalen die blijven hangen.

 

# 5 Verhalen zijn overal

Naast de ontstaansgeschiedenis van je organisatie of het verhaal van de oprichters zijn er veel meer verhalen te vinden binnen je organisatie. Je kunt elke maand een andere medewerker op de website zijn of haar verhaal laten doen. Zij zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Albert Heijn laat medewerkers aan het woord; van de scholier die er een bijbaan heeft tot de teamleider bezorging. Het geeft een breed en informerend beeld van wat er allemaal bij deze organisatie komt kijken en mogelijk is. Zo kunnen deze ervaringsverhalen ook ingezet worden als middel voor human resource.

Of vraag je klanten of bedrijven waar je mee samenwerkt om iets te vertellen over jouw bedrijf. Zoals softwarebedrijf Exact doet. Door de ervaringen van hun klanten wordt heel concreet wat ze allemaal doen. De beste reclame komt namelijk van andere partijen. In plaats van jezelf op de borst te slaan is het beter als andere vertellen hoe goed je product is of hoe fijn het is om met jullie samen te werken.

Lees ook: