Zo scoor je volop aandacht met een mooie verkiezing

Een verkiezing organiseren is veel werk, maar kan behalve veel aandacht ook veel nieuwe leads opleveren. Zo haal je er het meeste uit.

Met meer dan 80 procent van de volwassen Nederlanders die in maart hun stem uitbrachten, kenden de Tweede Kamerverkiezingen dit jaar de hoogste opkomst in de afgelopen 20 jaar. Het geeft maar weer aan: als ze het zelf belangrijk vinden, willen mensen best hun stem ergens voor uitbrengen.

Hoe kun je als bedrijf met die kennis je voordeel doen? Simpeler dan je denkt. Zelf een verkiezing organiseren is niet iets dat veel bedrijven doen of aandurven, maar het resultaat ervan kan heel behoorlijk zijn. In dit artikel een aantal tips hoe je dat kunt aanpakken.

#1. Haak in op de actualiteit

Over de Tweede Kamerverkiezingen raakten we maar niet uitgepraat. Wil jij ook zo’n effect bereiken? Haak dan in op de actualiteit. Zoek de beste innovatie in je vak, beloon het beste idee, of laat je klanten jouw beste product kiezen.

Kies een thema waarover iedereen uit je doelgroep een mening heeft

Als je maar duidelijk maakt dat de verkiezing niet alleen bedoeld is ter meerdere eer en glorie van jouw bedrijf, maar dat het jou erom gaat écht naar de mening van je publiek te luisteren en zo je vakgebied verder te brengen. Zorg in elk geval dat je een thema kiest waar iedereen uit je doelgroep een mening over heeft en die ook graag wil delen.

#2. Maak de verkiezing exclusief

Een belangrijke valkuil bij verkiezingen is om het té groot te maken. Een landelijke wedstrijd voor de ondernemer van het jaar? Je haalt jezelf heel wat werk op de hals, met onbekend resultaat. Beter is het om je doelgroep, de mogelijke deelnemers, duidelijk af te bakenen. Kies bijvoorbeeld voor een bepaalde regio of een type bedrijf of organisatie. Uitgeverij VictorMundi doet dat met de uitreiking van de FOTY Awards op De Dag voor de ZZP’er, waarbij initiatiefnemers Robbie Sakkers en Jeroen Sakkers zich specifiek focussen op de flexmarkt. Bekijk de video voor een impressie:

#3. Denk groot

In weerwil van de vorige tip: als je een verkiezing begint, maak het dan ook niet te klein. Deelname aan een verkiezing betekent voor een deelnemer: strijd. Met de kans op winnen, maar ook op verliezen. En verliezen, dat doet niemand graag. Daar moet dus wat tegenover staan, van een glorieuze titel tot een zak met contanten.

Ballonnen en bubbels horen er ook gewoon bij

Dus: aan de slag met het branden van je verkiezing. Maak naam met intensieve communicatie en marketing. Of lift mee op de naamsbekendheid van anderen. Zorg dat jouw verkiezing wint aan statuur. Organiseer keynote sessies door bekende vak- of landgenoten. Denk aan sporters of politici. En stel een geloofwaardig jurypanel samen. Maak er een echte show van, een belevenis waarover nog lang wordt nagepraat. Een vakkundige presentator mag hierbij zeker niet ontbreken, maar ballonnen en bubbels horen er ook gewoon bij.

#4. Bruisend feestgedruis

Geef je verkiezing meer aanzien met een excellente locatie. Kies er eentje met klasse én voldoende parkeergelegenheid. Nederland heeft talloze evenementenlocaties, die met hun bijzondere uitstraling een extra reden voor je gasten zijn om te komen. Denk aan SugarCity, de oude CSM-suikerfabriek in Halfweg, DeFabrique in Utrecht (foto) of Hangaar2, op voormalig Marine Vliegkamp Valkenburg in Katwijk. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

fabrique verkiezing

Maak met de medewerkers van de gekozen locatie ook duidelijke afspraken wie voor de ontvangst en de aankleding zorgt. En vergeet de inwendige mens niet. Met meerdere horecapunten hoeven je gasten niet in de rij te staan. Als dit niet je dagelijkse werk is, schakel dan een evenementenbureau in om deze belangrijke verkiezing professioneel te organiseren. Ieder zijn vak!

#5. Hier aanmelden!

Nee, alsjeblieft geen pagina onder het kopje ‘evenementen’ van je eigen website. Zelfs niet als je de initiatiefnemer bent. Een echte verkiezing vraagt om een eigen website en een eigen huisstijl.

Zet een verkiezing bij voorkeur neer als apart merk, los van je eigen organisatie.

Kies je voor een verkiezing, zet hem dan neer als een apart merk, los van je eigen organisatie. Communiceer dat ook zoveel mogelijk zo. Verstuur uitnodigingen via mail en, voor extra aandacht, ook via de post. Met een duidelijk online aanmeldformulier (en eventueel betaalsysteem) maak je aanmelden zo eenvoudig mogelijk. Als je je postmailing voorziet van een QR-code leid je de genodigden direct naar de juiste webpagina.

Waarschijnlijk bezit je niet alle postadressen van mogelijk geïnteresseerden. Maar dat los je eenvoudig op. Klop voor zakelijke bestanden aan bij de Kamer van Koophandel of commerciële organisaties zoals PostNL en Ad Hoc Data. Hier kun je een maandabonnement afsluiten of een eenmalige licentie aanschaffen.

verkiezing

#6. Creëer buzz

En dan de stap waar het eigenlijk allemaal om te doen is: maak nieuws! Verstuur zoveel mogelijk persberichten en mailings in aanloop naar de verkiezing. Hou je doelgroep via social media op de hoogte van de programmering, deel foto’s en blogs van je sprekers, maar ook van bijvoorbeeld wegwerkzaamheden op de grote dag.

Kijk hoe je je publiek kunt laten meestemmen. Daarmee creëer je betrokkenheid en een gevoel van eerlijkheid.

Door je verkiezing op te delen in verschillende stadia, hou je de spanning erin. Begin met een voorronde, laat de genomineerden live pitchen op de dag van de verkiezing, waarna de winnaar(s) tijdens de show worden bekend gemaakt. Of kijk hoe je je publiek kunt laten meestemmen. Daarmee creëer je betrokkenheid en een gevoel van eerlijkheid. Je kunt het publiek laten meestemmen in de voorrondes en/of een aparte publieksprijs uitreiken.

Met mooie foto’s, interessante berichtgeving en een speciaal Award-winning logo voor de winnaar(s), trek je ook na verkiezing de aandacht. Probeer de winnaar zover te krijgen de winst ook zoveel mogelijk uit te dragen. Zo sla je twee vliegen in één klap.

En dan: op naar de volgende keer! Maak je website vast in orde met nieuwe data, procedures en andere berichtgeving.

Extra budget, ook extra orders?

De kosten voor een verkiezing lopen behoorlijk op. Maar bedenk dat je als initiatiefnemer doelgericht werkt aan je naamsbekendheid en intensief contact hebt met je doelgroep. En nee, daar komen niet meteen orders van. Maar er zijn vast nog meer partners te vinden die hetzelfde doel als jij hebben. Benader bijvoorbeeld een uitgever uit de markt en stel hem aan als mediapartner in ruil voor gratis publicaties. Ook voor bijvoorbeeld de bouw van de website en het drukwerk kun je sponsors vinden. Dat scheelt! Als jouw verkiezing een succes wordt, is het makkelijk hen daar voor een stukje in te laten delen.