Zo wordt je contentplatform succesvol

7 tips die jouw contentplatform succesvol maken

Contentmarketing is hot. Steeds meer merken bouwen een eigen contentplatform of hub met een interne redactie. Maar een platform creëren met content die werkelijk bijdraagt aan de uitdagingen van jouw klant én je marketingdoelstellingen realiseert, dat is ingewikkeld. Daarom deelt contentmarketing specialist Mijke Morselt 7 tips om jouw contentplatform tot een succes te maken.

1. Ken je doelgroep door en door

Voor wie schrijf je? Wie is je ijkpersoon? Welke (latente) informatie zoekt hij? Welke successen, gevoeligheden of welke angsten kent hij? Via welke kanalen kun je deze persoon het beste bereiken en wanneer? Kom dat te weten en speel daarop in. Dan weet je te raken, te boeien en te binden.

2. Stel je doelstelling(en) vast

Waar wil je heen? Wil je gezien worden als een expert, meer naamsbekendheid, een groeiend aantal bezoekers op je site of meer klanten? Door duidelijke doelstellingen voor ogen te houden, weet je wat je moet doen en welke content en kanalen er nodig zijn Dat kan een combinatie van factoren zijn, maar houd je doel voor ogen. Een handig hulpmiddel: zet je doelstellingen als wallpaper op je computer, dan kun je ze niet uit het oog verliezen.

3. Bepaal je woordkeus

Hoe praat jouw doelgroep? Met welke woorden? En nog belangrijker: hoe zoekt jouw doelgroep? Op basis van welke woorden of woordgroepen zoekt hij online naar informatie? Die woorden vormen een belangrijke basis voor jouw online content. Daarmee beantwoord je een belangrijke zoekvraag van je doelgroep.

4. Voel continu aan wat er gebeurt en verzamel data

Open je dag met Google Analytics of een andere analyse tool. Er komen steeds meer goede marketing (automation) tools die je hierbij helpen en zelfs suggesties doen voor ‘content op maat’. Kijk wat er gebeurt en hoe sitebezoekers zich gedragen. Wie zijn ze? Welke pagina’s worden wel en welke niet bezocht? Hoe lang zitten ze op je pagina? Waar klikken ze op en wanneer haken ze af? Welke device gebruiken ze? Vind uit waarom dat zo is. Dat geeft je inzicht in het creëren van de juiste nieuwe content en helpt je bij het optimaliseren van belangrijke touchpoints.

5. Breng niet alleen tekst

De spanningsboog van je lezer is kort. Dat heeft te maken met het groeiend aanbod van online content. Mensen zappen en switchen continue tussen verschillende (social) media kanalen. Ze lezen geen lappen tekst meer. Breek een lange tekst daarom met ‘iets te snacken’. Denk aan aantrekkelijke infographics, tools, video’s en quotes.

6. Breng je content op diverse plekken

Goede content werkt als een magneet, waarmee je de juiste bezoeker naar je toetrekt. Veel content wordt voor eenmalig gebruik gemaakt. Dat is zonde. Verspreid je artikel ‘actief’ via de kanalen die relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik je eigen nieuwsbrief, social media kanalen en andere contactmomenten, maar overweeg ook om betaalde media in te zetten als je daar je doelgroep mee bereikt. Deel je content, trigger en spreid je kansen. Probeer dat goed te timen. Wat is het juiste moment voor jouw onderwerp?

7. Heb een lange adem

En tot slot: heb geduld. Een artikel komt niet zomaar bovenaan in Google te staan. Houd in de gaten waar je kansen liggen, zorg voor voldoende content, houdt deze up to date, benadruk jouw toegevoegde waarde en biedt ‘slimme’ activaties aan. Deze continue inspanning levert je uiteindelijk continu business op. Je zult merken dat je niet alleen meer afhankelijk bent van tijdelijk campagnes, maar een solide basis hebt gevormd om in contact te komen en te blijven met relaties.

Over Mijke Morselt

Mijke Morselt

Mijke werkt voor MT MediaGroep en ontwikkelt contentplatformen. Dat doet ze met veel plezier voor o.a. www.ikgastarten.nl (de Rabobank) en www.ondernemenmetpersoneel.nl (de Goudse).

 

 

 

Zelf aan de slag met het maken van een ronkende contentstrategie?

Content is king. Dat zo ongeveer alle marketeers in de wereld deze uitspraak kennen, is te danken aan Microsoft-oprichter Bill Gates. Hij was het die in 1996 een artikel publiceerde met deze inmiddels befaamde titel.

Zijn voorspelling? Content wordt één van de belangrijke factoren waarmee bedrijven in staat zijn om inkomsten te genereren via het internet, dan nog een betrekkelijk jong fenomeen dat weinig bekendheid geniet.

Nu heeft Gates een niet al te best imago als het om voorspellingen gaat (hij riep ooit dat het met dat hele internet niks zou worden), hierin moeten we hem ruim twintig jaar later toch gelijk geven. Nou ja, bijna dan.

In deze whitepaper gaan we in op de eerst 3 stappen (van de 7) op weg naar een ronkende contentstrategie. Download hem hier of door op de afbeelding hieronder te klikken. Watch this space voor informatie over de volgende stappen!

Contentstrategie Stap 1 Gratis whitepaper